Tuesday 19 March 2013

Telatah Adik-adikku ~.~


Assalamualaikum..didi in the house,huhuhu.. Kali ni post saya mengenai adik-adik saya yang disayangi.. sebelum ni saya ada beritahu yang dalam post pertama yang saya ada 4 orang adik LELAKI..hmm.. sorang adik laki mungkin boleh tahan lagi tapi kalau dah 4 orang adik..memang boleh pecah la kepala ni nak melayan kerenah sorang2..tapi ini la warna-warni yg menceriakan suasana di rumah..ceria la sangat..pada hal,setiap hari da ja yang bergaduh..ala gaduh2 manja gitu..pagi gaduh x bercakap ,nanti petang dah kuar bermain bersama..ibarat air yang dicincang xkn putus..jomm kita tgk gmbr diorg..
Gambar ni masa pergi bercuti di bandar Muadzam.. Adik2 saya ni susah nak ambik gambar kalau berempat.. tengok gambar pun dah tau macam2 kerenah diorg tapi itu la yang membuatkan saya tersenyum bila da masalah.. ceh..ceh..ye la sangat tersenyum..boleh nak senyum sorang2 tapi tak boleh lama nanti orang lain ingat "GILA"..hahaha..

    Rasanya semua orang dah boleh agak mana adik yang first kn.. Nama penuh dia ialah MUHAMMAD ARDANIE BIN IBNUATAILLAH.. Tarikh lahir dia jatuh pada 20 Mei 1994..so,only 2 years.. dia ni selau jelezz dengan saya sebab saya selalu dapat perhatian daripada mak ayah saya..hahaha.. anak perempuan sorang la katakan.. dia ni KUAT MAKAN tau, tengok badan dia pun dah boleh agak..dia macam ayah saya x cerewet bab makan ni..masak la pape pun,mesti licin dapat kat dia..asalkan rsa sedap n halal,tu penting.. Dia ni boleh dikatakan panas baran la juga..sikit2 nak melenting tapi dia x akan berani nak melenting sangat dengan saya..hahaha..

    Ardanie boleh dikatakan rapat la juga dengan saya..maklum la beza umur pun x jauh sangat..saya pun suka gak buli dia ni..kalau saya nak keluar..dia yang akan jadi driver tapi nanti dia lak buli saya..minta duit untuk duit minyak boleh diterima lagi tapi nanti minta TOPUP sekali sebagai upah..RM5 pun boleh..nampak x permainan dia sekarang..aduii..dari kecik sampai la besor..da ja akal dia.. Masa kecik2 dulu bila saya tengah main game kat komputer..dia datang dari belakang secara senyap2 dan ikat rambut saya di kerusi..dulu rambut saya panjang ala2 RAPUNZEL gitu..biasa la zaman kanak2 masa tu..semua nak jadi macam "PRINCESS"..tapi dalam banyak perkara..my big bro ni akan cari saya untuk dapatkan nasihat mengenai "CINTA"..hahaha..x percaya kan tapi tiz is true story.. macam la kak dia ni berpengalaman sangat dalam bab ni..muka saya ni da rupa DOKTOR CINTA ka..selalunya dia akan tanya mengenai hadiah untuk orang perempuan,apa perempuan suka..semua la pasal orang pompuan ni.. nasihat saya kepada dia " belajar dulu la adik ooii..x payah la nak menggatal sangat cari makwe..adoii "



Harap maklum ye..tadi gambar adik saya yang 1..muka diorg ni nak sama..ala2 fotostat gitu..kihkih..

    Sekarang adik nombor 2 lak..nama dia ialah MUHAMMAD ZAYANIE BIN IBNUATAILLAH.. Tarikh lahir lak pada 23 julai 1998..beza umur dengan abang dia 4 tahun..aik saya ni pun suka makan tapi x parah macam abang dia..kahkah..cuma dia ni x suka makan SAYUR..kalau masak nasi goreng,semua sayur letak tepi,penuh la keliling pinggan tu..dia pun x boleh makan makanan seafood terlampau banyak..nanti mula naik alergic dia..cian..cian.. antara 4 orang adik,dia ni la paling RAJIN bantu saya buat kerja2 rumah..dah bunyi mcam buli dia lak kan..nak harapkan abng dia memang x la..kalau dia x tolong..memang fenat la nak mengemas rumah..dapur,ruang tamu..garaj kereta..x masuk bab pakaian lagi..membasuh,menjemur,melipat n semua la.. x perlu rasanya nak kena mention satu2..

    Adik saya ni suka sangat dengan BOLA.. akhirnya terpilih gak sebagai pemain untuk mewakili sekolah..agaknya adik saya ni main bahagian apa..cuba teka,dengan badan dia yang besar tu..tinggi lagi..yaa.. dia adalah gol keeper sekolah..hah,x perlu la nak terkejut sangat ye..adik saya ni tinggi sikit daripada saya..abang dia x perlu tanya la..memang sah kak dia nampak pendek..hello..saya x pendek ok cuma diorang yang terlebih tinggi..kalau nak dibandingkan dengan kawan2 saya..saya ni boleh dikategori tinggi la juga..rasanya..hahaha..ye ye ja tinggi.. Nasihat saya kepada dia " main2 gak bola tu,nak berlatih pun xpa kalau bersungguh2 tapi JANGAN abaikan PELAJARAN "


    Dah tengok kat gambar adik saya nombor 2..cukup la tengok sebab sekarang nak cita pasal adik no3 lak..sebelum saya mula menulis lagi..ni la rupa dia..tadaa..


    Mesti da yg cakap lebih kurang sama ja..dah nama pun adik-beradik kan..normal la kalau muka hampir iras.. Nama penuh dia ialah MUHAMMAD ASFIHANIE BIN IBNUATAILLAH.. unik kan nama dia,arwah tok yang bagi tapi macam besa la saya x tau makna nama dia..hehehe.. Dia dilahirkan pada 14 april 2002..yaa..sama bulan dengan saya.. adik saya paling jelez sekali dengan adik saya yang bongsu.. walaupun adik saya ni x aktif dalam sukan macam abang dia yg 2 orang tu tapi dia ni pandai..jelez I tapi memang betul pun..

    Kawan2 panggil dia ' asfi ' tapi kami di rumah panggil ' fihan '.. beza kan..dia ni suka nangis tau..kalau abang2 dia usik ja..mula nak nangis..awalnya layan je la tapi lama2 naik meradang gak..dah besar pun asyik nangis ja..dia ni suka sangat menyakat adik saya yang bongsu..hmm..dah macam cita kartun ' catdog ' jadi kepada sesiapa yang pernah tengok jadi boleh bayangkan camna diorang berdua kan..asyik gaduh ja tapi gaduh2 manja camtu..adik saya ni selalu ja lapar..boleh dikategori kuat makan la juga..mesti selalu p dapur cari makanan..tu yg bulat gak macam abang2 dia.. nasihat saya kepada dia " fihan ooii..jangan la asyik makan ja,exercise la sikit..paling penting kurangkan main game tapi banyakkan belajar "


    Hah,cumill kan adik saya yang bongsu..ok..antara adik yang paling memeningkan kepala..banyak tul kerenah dia tapi saya tak kisah sangat pun.. sebab dia akan buat hati saya tersenyum..

    Nama penuh dia ialah MUHAMMAD HUSAINIE BIN IBNUATAILLAH.. dia dilahirkan pada 31 julai 2006..  Masa tu umur saya 14 tahun..teruja sangat bila dapat adik lagi walaupun adik LAKI kan..rezeki jangan ditolak.. Mak saya teringin anak perempuan tapi bila scan dapat tahu baby boby tima la dengan hati terbuka.. Bulu mata adik saya ni melentik semulajadi tau.. saya pun jelezzz.. maklum la nak baby girl tapi dapat baby boby tapi perwatakan dia  tak ada 'aauu' sangat..masih macam budak laki..nakal,lasak, banyak akal dia,kreatif dan lain2.. tapi adik saya ni kurus ja .. tak kuat makan macam abang2 dia.. kalau x paggil dia makan,memang dia tak makan sampai petang la..kesian kat dia.. bila berjauhan ni rindu sangat kat dia..antara adik yang paling MANJA dengan saya..

    Masa dia baby, saya yang jaga dia dengan tok saya, pengalaman yang x dapat dilupakan.. ingat senang ka nak jaga baby..msa mula2 jaga adik saya..takut pn ada terutama bila nk dukung dia.. Masa tu pembntu rumah xda jadi saya tolong mak jaga adik.. mak saya lak tengah sambung belajar kt USM, Pulau Pinang.. ..Mak saya akan tinggal di hostel.. Ayah lak kerja di Ipoh..hmm..bayangkan la kami adik-beradik time tu.. nasib baik da tok peneman..Adik saya pun manja dengan tok saya..setiap malam tok akan selawat,zikir untuk tidurkan adik samapai sekarang ni..ish3..

    Kalau ikutkan hati macam nak tulis banyak ja tapi masa tidak mengizinkan..maklum la busy dengan study..hohohoho.. pape pun kepada sesiapa yang sudi membaca blog saya..saya amat menghargainya..ada masa lagi saya post ye..tapi post saya ni biasa2 saja..

No comments:

Post a Comment